نقش ما در پروژه‏های شهری تهران بزرگ

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۳

تهران به عنوان پایتخت و بزرگ‏ترین شهر کشور از اهمیتی فراتر از دیگر شهرهای ایران برخوردار است. از این روی است که شهرداری تهران ضوابط سخت‏ گیرانه ای را در انتخاب مشاوران و پیمانکاران اتخاذ می ‏نماید. یکی از پر اهمیت ‏ترین پروژه‏های این کلان شهر، ساماندهی رودخانه و مسیل‏های نسبتاً بزرگی است که از دامنه ‏های ارتفاعات شمالی وارد شهر تهران می‏ گردد. این رودخانه ‏ها از جنبه‏ هایی چون: سازه و هیدرولیک، طغیان‏ های فصلی و نیز از منظر زیباشناختی دارای اهمیت بسزایی است. با این نگاه ویژه به رودخانه و مسیل‏های شهر تهران، انجام مطالعات مرحله اول و دوم ساماندهی چند رودخانه و مسیل اصلی این شهر درسال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ از طرف سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران به شرح زیر با این مشاور واگذار گردید.
۱- مطالعات مرحله اول و دوم طرح بهسازی رودخانه دربند (بازه مقصودبیگ) حد فاصل بزرگراه آیت‏اله صدر تا بزرگراه همت؛
۲- مطالعات مرحله اول و دوم طرح بهسازی رودخانه دربند (بازه زرگنده) حد فاصل بزرگراه همت تا میدان رسالت؛
۳-مطالعات مرحله اول و دوم طرح بهسازی مسیل ده نارمک (سوهانک) از بزرگراه شهید بابایی تا کانال دانشگاه علم و صنعت؛
۴- مطالعات مرحله اول و دوم بهسازی مسیل مرادآباد تا رودخانه فرحزاد.
در شرح خدمات کلیه این قراردادها، علاوه بر انجام مطالعات پایه و طراحی هیدرولیکی و سازه ه‏ای ،توجه ویژه به معماری و زیبایی رودخانه‏ ها، شده است. در زیر شرح برخی ویژگی‏های طرح‏های فوق به اختصار آورده شده است.

 

 

طرح بهسازی مسیل دربند در بازه‏ های مقصود‏بیگ و زرگنده

قرارداد شماره ۲۳۲۱/ ۱۳۲۷۷ موضوع مطالعات مرحله اول و دوم رودخانه مقصود بیگ حد فاصل بزرگراه صدر تا همت و نیز قرارداد شماره ۲۳۱۷/۱۳۲۷۶ موضوع مطالعات مرحله اول و دوم بهسازی رودخانه زرگنده حد فاصل بزرگراه همت تا رسالت در تاریخ ۰۸/۰۸/ ۱۳۷۹ از طرف سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران به این مهندسین مشاور واگذار گردید.
انجام این دو مطالعات با هدف شناسایی مشکلات و نابسامانی‏ های رودخانه‏ های مذکور در محدوده مورد نظر و ارایه راه حل‏های مناسب به منظور طراحی مسیر رودخانه هم به جهت زیباسازی وهم به لحاظ گذر ایمن جریان رودخانه در سیلاب‏ های سنگین انجام گردید. این مطالعات در دی‏ماه سال ۱۳۸۱ مورد تأیید نهایی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران قرار گرفت و پس از آن عملیات اجرایی آن منطبق بر نقشه های مشاور انجام پذیرفت.
.

 

 

طرح بهسازی مسبل ده نارمک

قرارداد این مطالعات در تاریخ۱۶/۰۸/۱۳۸۱ به شماره ۱۳۲۸۲ به این مشاور ابلاغ گردید.
هدف از انجام مطالعات، بررسی روش‏ های انتقال جریان مسیل سوهانک به کانال معروف به علم و صنعت و طراحی سازه‏ های مربوط به آن بوده است. طرحی که جهت اصلاح وضعیت این مسیل توصیه، تأئید، طراحی و اجرا گردید عبارت بود از:
– احداث حوضچه رسوب گیر و تعدیل به حجم ۸۷۰۰۰ مترمکعب؛
– احداث کانال بتنی به طول ۲۹۰۰ متر و قطر۰/۱ متر با سطح مقطع ۸/۰ متر مربع از مخزن پیشنهادی تا اتصال به کانال علم و صنعت؛
همچنین کانال دیگری جهت جمع‏ آوری آب‏ های حوزه بالادست ده نارمک و بزرگراه بابایی از بزرگراه شهید بابایی تا مخزن پیشنهادی مذکور به طول ۳۰۰۰ متر و ابعاد ۵/۲ X 5/1 طراحی و اجرا گردید. خود کانال علم و صنعت نیز به علت وجود مشکلات فراوان از طرف مشاور مجدداً طراحی و نقشه‏ های مربوطه جهت اجرا به سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران تقدیم گردید.

 

 

طرح بهسازی مسیل مرادآباد

قرارداد مطالعات مرحله اول و دوم بهسازی مسیل مرادآباد به کد ۱۳۲۷۹ در تاریخ ۰۱/۰۴/۱۳۸۲ به این مهندسین مشاور ابلاغ گردید. مسیل مرادآباد از ارتفاعات غرب فرحزاد و در شمال مرادآباد سرچشمه می‏ گیرد. مساحت حوزه آن حدود ۳۲۲ هکتار و طول مسیل ۱۶۰۰ متر می‏ باشد. مهم‏ترین سازه ‏های این طرح که توسط این مشاور طراحی و توسط سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران اجرا گردید. عبارت بود از: حوضچه رسوب گیر و تعدیل سیلاب به حجم ۸۰۰۰ متر مکعب؛ کانال آب گذر از حوزه کوهستانی به مسیل فرحزاد به طول ۱۶۰۰ متر؛ آبشار پلکانی (Cascade) به ارتفاع ۲۰ و طول ۳۰ متر بر روی ساحل راست رودخانه فرحزاد.